Taalselectie

imageimageimageimageimage

Wij, missionarissen van het Heilig Hart,
zijn leden van een actieve congregatie die als bijzondere opdracht hebben
in het contact met de wereld, de dingen, de dieren en de mensen
de goedheid van God zichtbaar te maken en misschien zelfs te vermeerderen.
Ons wordt gevraagd de weg van het hart te gaan.
S. van Tilborg msc

Spiritualiteit

Door heel de schepping beluisteren we Gods verlangen om mensen tot hun recht te laten komen. Dit verlangen baant zich een weg door de geschiedenis en vindt voor ons haar hoogtepunt in het leven van Jezus Christus.

Jan van de Made, onze spiritualiteit is belangrijk

Jan van de MadeJan van de Made woont aan de Noordkant van Jakarta en werkt als assistent in een grote parochie met twee collega’s. Hij doet het de laatste tijd wat rustiger aan, maar is nog steeds actief. Hij is veel thuis en geeft daar aan groepen mensen catechetisch onderricht.
Jan houdt het nieuws uit Nederland iedere dag bij. Hij heeft ooit geopteerd voor het Indonesische staatsburgerschap, maar heeft daar nooit meer iets van gehoord. Dus blijft hij een Nederlandse MSC en dat vergemakkelijkt zijn reizen naar Europa. Hoewel hij dat niet zo vaak doet.
Hij verbleef 30 jaar in de Molukken en is daarna naar de Fiji-Eilanden gegaan. Na twee jaar (in 1997) werd Jakarta zijn woonplaats. Na tien jaar kreeg hij problemen met zijn gezondheid. Hij deed er alles aan om er bovenop te komen. “Want ik wil nog zo graag werken.”

Jan is bij MSC gekomen vanuit een goed katholiek milieu in Brabant, samen met zijn broer Kees. Het gezin telde negen kinderen. Hij had twee priester-ooms, waarvan er één als MSC in Brazilië werkte. “Ik wilde eerst naar Brazilië” vertelt hij, “maar toen ik klaar was in 1962 vroeg men of ik naar Indonesië wilde gaan en ik werd naar de Molukken gestuurd.”
Jan heeft er nooit spijt van gehad. “Je kunt het nooit 100% naar je zin hebben, maar achteraf heb ik altijd met plezier mijn werk gedaan, ondanks het moeilijke gebied waar ik werkte.”
Hij heeft er veel meegemaakt, zowel op politiek gebied als in de parochie. De verbindingen waren er heel slecht. Zo hoorde hij pas ñ een week het trieste bericht dat zijn vader overleden was. “Ik kreeg altijd mooi geschreven brieven van hem.”

Heeft hij nog toekomstplannen? Jan heeft de beslissing om in Indonesië te blijven of naar Nederland terug te komen lang voor zich uitgeschoven. Toch heeft hij het gevoel dat hij moet blijven. “Je hebt je spiritualiteit meegekregen en die is belangrijk voor je inzet voor mensen. Want hart hebben voor de zaak en voor mensen, dat heb ik in onze spiritualiteit en mijn medebroeders gevonden. Ik tracht me nog altijd in te zetten voor mijn medemensen.”