Taalselectie

imageimageimageimageimage

Wij, missionarissen van het Heilig Hart,
zijn leden van een actieve congregatie die als bijzondere opdracht hebben
in het contact met de wereld, de dingen, de dieren en de mensen
de goedheid van God zichtbaar te maken en misschien zelfs te vermeerderen.
Ons wordt gevraagd de weg van het hart te gaan.
S. van Tilborg msc

Spiritualiteit

Een eenvoudig, sober en solidair leven is een aanklacht tegen een levenshouding van ‘steeds meer willen hebben’ en van ‘steeds meer willen consumeren’; een aanklacht ook tegen het gebruik van privé bezit voor eigen doeleinden zonder rekening te houden met andermans belangen.

Piet Zonneveld, een aimabele filosoof

Piet ZonneveldPater Zonneveld is bij de MSC terechtgekomen nadat de broeders van Maastricht hem bij zijn opleiding in Haarlem ervan hadden overtuigd dat hij priester moest worden. Hoe hij precies bij MSC terecht is gekomen weet hij niet meer. De opleiding was dicht bij zijn woonplaats. Dat heeft misschien meegespeeld. Wat hij wel weet is dat hij nooit spijt heeft gehad van deze stap. “Natuurlijk heb ik wel eens getwijfeld, maar dat hoort bij het leven.” zegt hij heel eerlijk. Maar echt spijt heeft hij nooit gehad.
Hij was van plan naar de missie te gaan in Indonesië, maar de oorlog kwam er tussen en na de oorlog kwam president Soekarno er tussen. Er werden geen Nederlandse pater meer toegelaten in Indonesië”.
Piet is leraar filosofie geworden en ook daar kijkt hij met plezier op terug. “In ieder mens zit wel iets van een filosoof” vindt hij. “Het is de taak van een leraar om dat te versterken. Ze praten er nog over.”
In alle grote plaatsen in Nederland heeft pater Zonneveld aan avondscholen les gegeven in filosofie.
Daarnaast kwam hij terecht in het pastoraat. Juist in de tijd dat de afbraak van de kerken was begonnen. Dat was een moeilijke tijd. Maar hij is altijd trouw geweest aan de taken die hij kreeg toebedeeld. “Als ik geroepen werd, dan ging ik.”
Nu zit hij in een ruime kamer in Una Sancta en daar is hij heel tevreden.
Van het jubileumfeest heeft hij genoten.